Jeremy Clarkson

Jeremy Charles Robert Clarkson (* 11. apríl 1960, Doncaster, Spojené kráľovstvo) je britský hlásateľ, novinár a spisovateľ, ktorý sa špecializuje na motorizmus. Známy je hlavne vďaka účinkovaniu v televíznej show Top Gear na televízii BBC. Taktiež píše týždenné „stĺpčeky“ pre noviny The Sunday Times a The Sun.
 
Pôvodne miestny novinár v Severnom Anglicku, sa Clarkson stal známym až ako moderátor originálneho formátu Top Gear v roku 1988. Od polovice 90-tych rokov sa pravidelne objavoval v britskej televízii moderujúc svoju vlastnú show Clarkson, alebo sa objavoval ako hosť v iných. Začal produkovať programy a knihy, ktorých predmetom bola história inžinierstva.
 
Jeho charakter tvrdohlavého ale humorného rečníka, písanie a štýl moderovania, získal pozitívnu odozvu verejnosti. Nevyhol sa však ani škandálom a kritike; veľká časť publika ho však napriek tomu považovala za neoddeliteľnú časť Top Gearu, jednej z najúspešnejších show na BBC.
 
25.3.2015 oznámila BBC (potom čo Clarkson verbálne a fyzicky napadol jedného z producentov Top Gearu kvôli nezhodám s jedlom v hoteli počas nakrúcania jednej z epizód), že s ním už nepredĺži kontrakt na ďalšie obdobie. V polke roku 2015 Clarkson, Hammond, May a producent Andy Wilman založili produkčnú spoločnosť W. Chump & Sons, aby vyrobili šou The Grand Tour pre Amazon Video.

Jeremy Charles Robert Clarkson (* 11. apríl 1960, Doncaster, Spojené kráľovstvo) je britský hlásateľ, novinár a spisovateľ, ktorý sa špecializuje na motorizmus. Známy je hlavne vďaka účinkovaniu v televíznej show Top Gear na televízii BBC. Taktiež píše týždenné „stĺpčeky“ pre noviny The Sunday Times a The Sun.

Pôvodne miestny novinár v Severnom Anglicku, sa Clarkson stal známym až ako moderátor originálneho formátu Top Gear v roku 1988. Od polovice 90-tych rokov sa pravidelne objavoval v britskej televízii moderujúc svoju vlastnú show Clarkson, alebo sa objavoval ako hosť v iných. Začal produkovať programy a knihy, ktorých predmetom bola história inžinierstva.

 

Jeho charakter tvrdohlavého ale humorného rečníka, písanie a štýl moderovania, získal pozitívnu odozvu verejnosti. Nevyhol sa však ani škandálom a kritike; veľká časť publika ho však napriek tomu považovala za neoddeliteľnú časť Top Gearu, jednej z najúspešnejších show na BBC.

 

25.3.2015 oznámila BBC (potom čo Clarkson verbálne a fyzicky napadol jedného z producentov Top Gearu kvôli nezhodám s jedlom v hoteli počas nakrúcania jednej z epizód), že s ním už nepredĺži kontrakt na ďalšie obdobie. V polke roku 2015 Clarkson, Hammond, May a producent Andy Wilman založili produkčnú spoločnosť W. Chump & Sons, aby vyrobili šou The Grand Tour pre Amazon Video.

 

Osobný život

Jeremy sa narodil v Doncasteru (Južný Yorkshire) 11. augusta 1960 do rodiny učiteľky Shirley G. Ward a cestujúceho predajcu Edwarda G. Clarksona. Jeho rodičia viedli firmu na výrobu tzv. "Čajových bábik". Potom, čisto náhodou, vyrobili dva medvedíkmi ako hračky pre svoje deti. Títo medvedíky sa stali obľúbenými a Jeremyho rodičia ich začali predávať vo veľkom a mohli si tak dovoliť platenia štúdií pre svojho syna. Ten tak študoval na Hill House School a neskôr na Repton School odkiaľ bol však vylúčený kvôli "pitia, fajčenia a celkovým nepríjemnostiam, ktoré spôsobil".

 

Jeremy si zahral v adaptácii noviel Anthonyho Buckeridge - Children Hour - pre rádio BBC, ale začal mutovať a mal "po srande".

 

Jeremyho prvá žena bola Alexandra James (dnes Hall), s ktorou sa oženil v septembri 1989, ale ich manželstvo trvalo veľmi krátko a Jeremy si následne vzal svoju manažérku, Frances Cain, v máji roku 1993. Dnes žijú v meste Chipping Norton s ich tromi deťmi (Emily, Finlo, Katya).

 

Vďaka svojej extrémnej záľube v nosení džínsov bol Jeremy obdarený titulom "Najhoršie oblečený výherca všetkých čias", ale stále bol dobrou reklamou pre firmu LEVI'S

a objavil sa v ich šou What Not to Wear. Potom však vyhlásil: "Radšej zjem svoje vlasy, než aby som bol v tej šou znova hosťom!" :)

 

V roku 2007, spoločne s Jamesom Mayom, dosiahol Severného pólu v aute a tiež sa pri nakrúcaní jedného z dielov TG dosť ovracal. Všetko však prežil a naďalej počúva svoju najobľúbenejšiu rockovú skupinu Genesis.

 

Kariéra

 
Noviny:

 

Clarksnove prvé zamestnanie bolo obchodný cestujúci pre firmu jeho rodičov, ktorí predávali plyšových medvedíkov (Paddington Bear toys). Neskôr sa stal novinárom a pracoval pre Rotherham Advertiser. Predtým tiež písal pre Rochdale Observer, Wolverhampton Express and Star, Lincolnshire Life a Associated Kent Newspapers.

 

V roku 1984 Clarkson a Jonathan Gill vytvorili Motoring Press Agency (MPA), ktorá mal za cieľ písať recenzie na autá pre miestne noviny alebo automobilové časopisy. Vytvorili niekoľko publikácií pre časopis Performance Car. Clarkson taktiež od roku 1993 pravidelne písal pre časopis Top Gear.

 

Clarkson pokračoval v písaní v podobe stĺpčekov v oboch masových bulvárnych novinách The Sun a The Sunday Times. Jeho stĺpčeky z The Sunday Times sú tiež publikované v novinách The Weekend Australian. Takisto píše pre "Wheels" sekciu novín Toronto Star.

 

Clarkson je autorom humorných kníh o autách a niekoľkých iných témach. Časť z nich sú zbierky článkov, ktoré napísal pre The Sunday Times.

 

Televízia:

 

Jeremy Clarkson a jeho kolegovia z Top Gearu: Richard Hammond a James May

Clarkson sa stal jedným z moderátorov programu Top Gear, ktorý sa vysielal od 27. októbra 1988 až do 3. februára 2000 v originálnom formáte, a neskôr po krátkej prestávke od 20. októbra 2002 v novom formáte. Moderuje ho spolu s Richardom Hammondom a Jamesom Mayom. Top Gear sa časom stal najsledovanejšou show na BBC Two a je vysielaný vo viac ako 100 krajinách sveta.

 

Koncom 90-tych rokov začal moderovať programy s inými témami, napríklad prvú anglickú sériu Robot Wars. V tom istom čase sa jeho účinkovanie v televízii rozdelilo do vystúpení v rôznych show, buď ako hosť alebo hostiteľ hosťa. Od roku 1998 mal tri roky svoju vlastnú talk show Clarkson; 27 polhodinových epizód - vysielaných v Spojenom Kráľovstve od novembra 1998 do decembra 2000 - rozhovorov s hudobníkmi, politikmi a televíznymi osobnosťami.

 

Počas svojej televíznej kariéry Clarkson moderoval aj niekoľko dokumentov so zameraním na históriu a inžinierstvo. V roku 1997 sa objavil vo komediálnej show Room 101. Viackrát vystupoval v popredných talk show Parkinson a Friday Night with Jonathan Ross.

 

V roku 2003 bol angažovaný do seriálu Grumpy Old Men, v ktorom muž v stredných rokoch rozpráva o aspektoch moderného života, ktoré ho iritujú. Od roku 2003 sa Clarkson dvakrát objavil ako účastník politickej publicistickej show Question Time.

 

V roku 2007 Clarkson získal zvláštne uznanie na National Television Awards. V tom čase sa v médiách objavilo, že za moderovanie Top Gearu zarába 1 milión libier ročne a ďalších 1,7 milióna libier za knihy, DVD a stĺpčeky v novinách.

 

V roku 2007 boli Clarkson a jeho spolumoderátor James May prví ľudia, ktorí sa dostali na magnetický severný pól v aute (zachytené v polárnom špeciáli Top Gearu).

 

V roku 2008 Clarkson utrpel menšie zranenia nohy, chrbtice a ruky keď úmyselne narazil do steny z tehál počas natáčania 12. série Top Gear-u.

 

30. júla 2015 bolo oznámené, že Jeremy spolu so svojimi bývalými moderátormi z Top Gear-u (Richard Hammond, James May) budú uvádzať svoju novú šou na platforme Amazon Video. Celosvetovo bola dostupná od roku 2016. 11. mája 2016 Jeremy na svojom Twitteri potvrdil, že jeho nová šou sa bude volať The Grand Tour a bude sa vysielať každý týždeň z iného miesta na svete.

 

Vojenské záujmy

V roku 2005 navštívil britské jednotky v Bagdade, má teda v obľube britskej ozbrojené jednotky. V roku 2007 napísal Jeremy Clarkson: Greatest Raid of All Time - dokument o 2. svetovej vojne. V tom istom roku sa stal patrónom charity Help for Heroes, ktorá chce pomôcť zlepšiť podmienky pre britských vojakov.
 

Inžinierske záujmy

V relácii That Changed the World sprevádzal Jeremy divákov od výroby zbraní, počítačov cez výrobu motorov do lietadiel až k výrobe telefónu a televízie.

 

Kritizuje nedostatok alternatívnych palív pre autá a je fanúšikom Isambard Brunel, čo bol prominentný inžinier počas priemyselnej revolúcie. Vo svojej knihe Aj Know You Got Soul opisuje mnoho strojov, ktorým prisudzuje vlastnosť duše. Tiež vyjadruje ľútosť nad zrušením letov Concordov a komentuje to slovami: "Malý krok pre človeka, ale veľký skok späť pre ľudstvo!" (S myšlienkou, že zostrojenie Concordu bol oveľa prínosnejšie nápad, než pristátie človeka na Mesiaci).

 

Posúdil Bugatti Veyron ako "triumf človeka nad prírodou a triumf firmy Volkswagen nad všetkými ostatnými výrobcami áut" a po prechádzke v ňom vyhlásil: "Je to naozaj ako víťazstvo, pretože viem, že to auto nebudem nikdy vlastniť, teda nebudem môcť pocítiť tú silu znova. 

Video: